OSTEOPATI

osteopati er en manuell medisinsk behandlingsform som bygger på basisfagene anatomi, fysiologi, nevrologi, patologi og biomekanikk.

Osteopater behandler alt binde- og støtte vev og alle leddforbindelser i kroppen for å gjenopprette normal funksjon.

Målet med osteopatisk behandling er å finne primærårsaken til foreliggende problemer og funksjonsforstyrrelser. Ofte lokalisert til områder med nedsatt fleksibilitet og bevegelighet, ikke alltid der hvor symptomene og smertene er.

Ved å normalisere funksjons- og bevegeforstyrrelser søker en å gjenvinne kroppens balanse og normal funksjon.

Osteopati er en helhetlig analyse og behandling som ser på organismen hvor alt fungerer i et samspill. Osteopater undersøker kroppen i sammenheng, og behandlingen består av ulike osteopatiske teknikker som utføres med hendene.

Kroppen har innebygde mekanismer til reparasjon og tilheling etter sykdom og skade. Der er derfor viktig å stimulere kroppens egne forsvars- og reparasjonsmekanismer.

Selve ordet ”osteopati” kommer av det greske ordet ”osteon” som betyr knokkel/skjelett, og

pati fra ordet ”pathos  som betyr lidelse/sykdom.

Hva kan behandles?

De fleste pasienter oppsøker en osteopat for lidelser i muskel- og skjelettsystemet som for eksempel: smerter i rygg, bekken, hofte, kne, ankel, hode, nakke, skulder og arm.

Plagene kan for eksempel være hodepine, lumbago, prolaps, ischias, bekkenløsning, betennelse i albue eller skuldre, svimmelhet, Migrene, stivhet, Idrettskader, halting, dårlig balanse, utbrenthet, nummen følelse, urinvegsplager og kolikksmerter hos barn.

Den typiske pasient har akutte eller kroniske smerter. I økende grad kommer også pasienter med problemer fra luftveiene (bihulebetennelse), urinveiene (inkontinens) og fordøyelsessystemet (sure oppstøt, hard mage).

Plagene kan også oppstå etter langvarige belastninger, akutte skader, ulykker, arr eller sykdom.

Osteopati kan også brukes forebyggende.

Naturlige samarbeidspartnere er fagpersoner innen tradisjonell medisin og etablerte alternative behandlingsformer.

Aktiv sykdom og strukturelle skader som: kreft, farlige smittsomme sykdommer, aids. diabetes, alvorlige hormonelle sykdommer, hjerte- kar lidelser eller alvorlige infeksjoner behandles ikke

Osteopati kan hjelpe mot:

Muskel – skjelett plager

Hodepine – Migrene