Akupunktur

Akupunktur er en 5000 år gammel kinesisk behandlingsform. Den har blitt videreutviklet gjennom årtider og inneholder i dag mange forskjellige former for akupunktur. Klassisk kinesisk akupunktur, intramuskulær akupunktur (dry needling), elektroakupunktur, moxa på akupunkturpunkt/nåler, skalleakupunktur, øreakupunktur for å nemne de vanligste formene. I min utdanning lærer vi å bruke alle disse teknikkene og vi får oftest best resultat når vi skreddersyr og ofte kombinerer teknikker og de forskjellige formene for akupunktur. Mange får i dag kanskje noen nåler hos sin fysio, kiropraktor eller naprapat. Dette er ikke en fullgod akupunkturbehandling, men kan være et lite supplement til fysio/kiropraktikk/naprapati. Ønsker man imidlertid å få en sterk langtids effekt av akupunktur kreves det inngående kunnskap i faget og at man kan å kombinere nåleteknikker og forskjellige akupunkturformer.

For å kartlegge og finne ut av hva slag punkter pasienten trenger og med hvilken nåleteknikk jeg skal arbeide med blir det alltid gjort en grundig undersøkelse og foretatt en skikkelig samtale ved første møte. Jeg ser også på tungen og kjenner på pulsen. All informasjonen vil hjelpe meg til å stille en akupunkturdiagnose og fastsette prinsippene for behandlingen videre. Hvor mange nåler og hvor de blir satt vil variere mye fra pasient til pasient. En vanlig behandling tar mellom 30-45 minutter mens den første konsultasjonen varer ca en time.

Akupunktur benyttes ofte ved:

Akupunktur egner seg  ved både  kroniske og akutte nakkesmerter

Luftveisproblemer og allergier

Sykdommer hos barn

Infeksjoner i øre, nese, hals

Hudlidelser

Smertertilstander, både akutte og kroniske

Hormonelle forstyrrelser

Immunsykdommer

Infertilitet

Kretsløpsproblemer

Lettere former for angst og depresjon